Za mnoge vozače električnih vozila zima će rezultirati primjetnim smanjenjem uobičajenog dometa njihovih električnih automobila. Povrh toga, mnogi će otkriti da njihova zaustavljanja na punjenju traju dulje, produžujući vrijeme putovanja i smanjujući ukupnu učinkovitost.
Nažalost, učinak hladnog vremena na EV baterije je stvaran i primjetan. Međutim, u ovom ćemo vodiču istražiti razloge koji stoje iza ovog očito smanjenog učinka baterije EV-a i kako to najbolje riješiti.
Zašto je EV domet manji po hladnom vremenu?
Ukratko, postoji nekoliko razloga zašto vaše električno vozilo ima smanjene performanse zimi. To uključuje:
- Smanjena učinkovitost baterije i vrijeme punjenja zbog hladnog vremena.
- Dodatno grijanje, brisači i svjetla zahtijevaju više energije za rad.
- Mokri, ledeni ili snježni uvjeti mogu povećati potrošnju energije do 10%.
Zašto se moj auto puni sporije na hladnoći?
Kao vlasnik električnog vozila (EV), vjerojatno ćete se susresti s pokušajem brzog punjenja tijekom zime, a da ne postignete brzinu punjenja kao što je navedena snaga na punjaču. To je zapravo vrlo čest problem tijekom hladnijih razdoblja. A evo i zašto…
EV vodi glavnu riječ
Prvo i najvažnije, važno je zapamtiti da kada je riječ o električnim vozilima – automobil je glavni, a ne vozač.
Punjač uvijek može dati svoju deklariranu snagu, ali EV odlučuje koliko će energije prihvatiti. U biti, električna vozila sama reguliraju proces punjenja kako bi zaštitila bateriju – pa brzina punjenja varira tijekom sesije punjenja. To zovemo ‘krivulja punjenja’ električnog automobila.
Tijekom zime postoji jedan ključni razlog zbog kojeg je brzo punjenje sporije nego u bilo koje drugo doba godine – a to je “temperatura baterije”.
Temperatura baterije EV-a uvelike utječe na brzinu punjenja. Često zna pasti znatno ispod nula stupnjeva, posebno noću. EV baterija ima idealnu radnu temperaturu, po mogućnosti oko 20-40 stupnjeva Celzijusa, ovisno o modelu automobila, što može biti teško postići zimi.
Ako je temperatura niža od ove, to će utjecati na brzinu i domet punjenja. To je zato što se elektrokemijski procesi u bateriji usporavaju kako temperatura pada, što znači da ne može niti primiti niti isporučiti svoje punjenje tako brzo.
Mnogi ljudi parkiraju svoj automobil vani ili u negrijanoj garaži, što rezultira temperaturom baterije u skladu s temperaturom u okolini. Kao rezultat toga, EV mora potrošiti puno energije za ponovno zagrijavanje baterije.
Kao opće pravilo, EV baterija neće postići idealnu radnu temperaturu pri normalnoj vožnji na negativnim temperaturama. Dakle, kada dođete napuniti svoje vozilo, dio energije iz punjača odlazi na grijanje baterije umjesto na punjenje. Posljedično, punjenje traje duže kada stignete na stanicu za punjenje. Nakon što se neko vrijeme puni velikom brzinom, baterija će dosegnuti radnu temperaturu, što znači da bi domet trebao biti bolji i da ćete sljedeći put moći brzo puniti očekivanom brzinom.
Kako možete izbjeći sporije brzine punjenja električnih vozila zimi?
Općenito je teško izbjeći učinke hladnog vremena na EV baterije zimi, ali postoje neki načini za poboljšanje sporog punjenja.
- Zagrijte bateriju
Mnogi modeli električnih vozila vozačima nude mogućnost prethodnog zagrijavanja akumulatora automobila, bilo prije nego što krenete u vožnju ili dok ste na putu do stanice za brzo punjenje. Vaš će automobil tada dati prioritet zagrijavanju baterije kako bi dosegla radnu temperaturu, što znači da se energija neće preusmjeravati tijekom punjenja. Toplo preporučujemo prethodno zagrijavanje baterija vašeg EV-a ako vaš model to dopušta.
Na tržištu postoji nekoliko električnih vozila s funkcijom predgrijanja akumulatora, uključujući gotovo sva novija. Međutim, ako imate EV jednog od sljedećih proizvođača, vjerojatno će imati predkondicioniranje:
- Tesla
- Chevrolet
- VW
- Audi
- Porsche
- Nissan
- Renault
- Ford
- Jaguar
- Hyundai
- Kia
- BMW
- NIO
- Pričekajte da se napuni
Ako niste u mogućnosti prethodno zagrijati baterije svog EV-a prije putovanja, preporučujemo da pričekate koliko god vaše vozilo dopušta prije nego što izvršite punjenje. Na ovaj način baterija barem ima vremena da postane mlaka – punjenje je bolje i brže za bateriju. Ako imate kućni punjač za električna vozila, razmislite o tome da ga priključite čim se vratite kući s putovanja kako biste što bolje iskoristili topliju opremu. Isto vrijedi i ako vaše radno mjesto ima punjač. Priključivanjem nakon vožnje na posao, maksimalno iskorištavate topli automobil, a također punite tijekom najtoplijeg dijela dana.
Također bi mogla biti dobra ideja koristiti regeneraciju kao pomoć pri zagrijavanju baterije.
- Parkirajte auto u zatvorenom prostoru
Ukoliko imate priliku, svakako preporučujemo parkiranje vašeg EV-a u toplijem okruženju. To će osigurati da se baterije ne ohlade toliko, a ne morate trošiti toliko energije na njihovo zagrijavanje! Ako imate garažu, ali se ne grije, utični spremnik ili grijač male snage mogli bi biti ono što vam je potrebno da podignete temperaturu za samo nekoliko stupnjeva.
Alternativno, korištenje pokrivala za automobil preko noći može pomoći da se temperatura automobila održi malo višom – čak i male razlike mogu pomoći. I kao bonus, nećete morati odmrzavati automobil ujutro!
Domet baterije za EV po hladnom vremenu – kako ga možete maksimalno povećati?
Kao što je spomenuto, zima također dovodi do smanjenja dometa na koji ste navikli sa svojim električnim vozilom. Dakle, kako se tome možete suprotstaviti? Srećom, postoje neki savjeti za održavanje baterije EV po hladnom vremenu.
- Zagrijte automobil
Možda ovo ne želite čuti, ali najveći usisivač energije je vaš grijač… Zapravo, Renault procjenjuje da ekstremno grijanje ili hlađenje vašeg EV može smanjiti domet za 30%.
Stoga može biti dobra ideja započeti s predgrijavanjem svog EV-a ujutro dok je automobil još priključen na punjač. Na taj način se i baterija zagrijava kada krenete u vožnju, a automobil ne mora koristiti struju iz hladne baterije da bi se zagrijao.
Ako je u automobilu hladno, a niste uključili predgrijanje, grijač sjedala je dobra alternativa glavnom grijaču. Zahtijeva manje energije i stoga ne koristi toliko baterije kao grijač, dok još uvijek pomaže u smanjenju negativnih učinaka hladne baterije EV.
- Uvjeti vožnje povećavaju potrošnju energije
Nažalost, s ovim se ne može mnogo učiniti, bez obzira na to koliko vam je baterija hladna ili topla. Zimi, cesta često može biti mokra ili prekrivena snijegom ili bljuzgavicom – što znači da se potrošnja energije može brzo povećati za 10% ili više kao rezultat rada kontrole trakcije i stabilnosti. Površina je stoga važan razlog zašto mnogi ljudi imaju kraći domet zimi.
Bez obzira na godišnje doba, također je važno provjeriti tlak zraka u gumama – premalo zraka povećat će otpor kotrljanja i povećati potrošnju energije automobila. Vrlo je brzo i jednostavno provjeriti jesu li vaše gume ispravno napuhane, ali to može imati veliki utjecaj.
- Prilagodite svoj stil vožnje
Postoji nekoliko savjeta za vožnju električnog vozila po hladnom vremenu. Na primjer, izbjegavajte naglo kočenje i ubrzavanje. Uglavnom, pokušajte voziti što je moguće mirnije. Možete uštedjeti mnogo energije tihim stilom vožnje – velika brzina dovodi do povećanog otpora zraka i kotrljanja, što zauzvrat povećava potrošnju energije. Ako vam je teško, možete pokušati uključiti program ekološke vožnje vašeg EV-a. To malo smanjuje učinak kada pritisnete papučicu gasa, kao i automatsko smanjenje topline.
- Neka se baterija EV-a zagrije kad možete
Ne zaboravite uvijek puniti automobil kada je akumulator vruć. Elektronika u automobilu zaštitit će bateriju od visokog napona ako pokušate puniti kada je hladna – i tako će automobil smanjiti snagu. Stoga uvijek napunite automobil nakon što ste se neko vrijeme vozili i prije parkiranja.
Na taj domet mogu utjecati i drugi čimbenici kao što su ekstremna vrućina, opterećenje kabine i drugo. Nedavno smo detaljno pogledali koliko dugo traju baterije za EV i kako svakodnevno i dugoročno možete zaštititi njihovo zdravlje.
Koliko hladno vrijeme utječe na doseg električnog automobila?
Razlikuje se, ali Američka automobilska udruga provela je studiju koja sugerira da na 20 stupnjeva Fahrenheita (-6,5 Celzija), EV može izgubiti do 12% svog dometa. Ako pojačate grijač kako biste zagrijali kabinu, to može pasti na 40%!
Koliko je hladno prehladno za EV bateriju?
Već smo vidjeli da zima može utjecati na domet i performanse EV-a, ali koja je donja granica kada je riječ o performansama baterije EV-a po ekstremno hladnom vremenu?
Nažalost, ne postoji teška brojka jer će vjerojatno postojati različiti čimbenici kao što su stanje napunjenosti (koliko je baterija puna), loši uvjeti i doba dana. Međutim, GEOTAB je proveo analizu raspona od tisuća električnih vozila i otkrio da čak i na -20 Celzija, vlasnici još uvijek trebaju očekivati oko 40% svog uobičajenog dometa.
Kako izbjeći učinke hladne baterije EV tijekom punjenja
- Učinite sve što možete da napunite automobil dok je akumulator topao.
- Alternativno, zagrijte bateriju prije punjenja.
- Automobil držite u garaži ili barem ispod pokrivača kada se ne koristi.
- Zagrijte ljude, a ne auto! Izbjegavajte glavni grijač i umjesto njega koristite grijana sjedala.
- Vozite sporije, izbjegavajte nagla ubrzanja i kočenja.
- Koristite ekološki način rada svog automobila.
- Provjerite jesu li vaše gume napuhane na pravilan tlak.
Kao što vidite, zima može utjecati na performanse vašeg EV-a, ali sigurno postoje načini da se taj utjecaj smanji na najmanju moguću mjeru. Pristup nizu pouzdanih i praktičnih rješenja za punjenje električnih vozila pomoći će vam da napunite svoj automobil u najoptimalnije vrijeme kako biste povećali performanse i uštedjeli novac.