Korona virus ili COVID-19, kao što možemo vidjeti, utječe na većinu dosad ustaljenih obrazaca ponašanja i djelatnosti koje smo, uljuljkani u sigurnosti, uzimali zdravo za gotovo. Turizam je za sada mrtav. Avioni putuju prazni. Svi koji mogu rade od kuće a od svih nas se traži ponašanje u skladu s uputama koje nam daju nadležne institucije. Izdane su mnoge upute i nova pravila ponašanja, a jedna od najbitnijih je u što većoj mjeri izbjegavati fizičke kontakte ili ih barem ograničiti na kratki krug ljudi koje poznajemo.
U vrijeme ovih groznih događaja, vrijeme je da s jedne drugačije perspektive pogledamo prema električnim automobilima, obnovljivim izvorima električne energije i druge načine elektrifikacije. I kako nam baš te stvari mogu olakšati situaciju, ili ako baš hoćete, potencijalno spasiti život.
Kako? Za početak, uzmimo u obzir proces stvaranja nafte.
Počnimo s procesom pretvaranja sirove nafte u dizel/benzin i putu kojeg treba proći do rezervoara naših automobila. Pratimo ljudske interakcije potrebne za to. Na samom kompleksu naftnih bušotina, ljudi moraju upravljati opremom, bez obzira radi li se o konvencionalnoj ili nekonvencionalnoj ekstrakciji. Ljudi moraju ići na zajedničko mjesto da dodirnu u mnogim slučajevima iste stvari kako bi došlo do vađenja nafte. Iako se prevozi kamionima i cjevovodima, još uvijek trebamo ljude da njima upravljaju. Potencijal prijenosa virusa, zbog kontakta ljudi, ostaje velik.
Tu dolazimo do procesa rafiniranja. Rafinerije zahtijevaju i ljudske operatore, a često i značajne cikluse održavanja. Više ljudi dodiruje iste površine, sjedi u istim sobama za ručak i komunicira s istim sigurnosnim sustavima. Više vektora prenošenja bolesti. Iako se rafinerijska radna snaga po barelu nafte razlikuje se u cijelom svijetu, ovaj proces i dalje zahtjeva ljude. Potencijal prijenosa virusa, zbog kontakta ljudi, ostaje velik.
Potom je potrebno isporučiti rafinirani benzin i dizel. Bilo da se radi o kamionima, brodovima ili cjevovodima, njima i dalje upravljaju ljudi. Na benzinskoj stanici ljudi moraju u kamione ulijevati gorivo u podzemne rezervoare. A kasnije, uz pomoć pumpi, u svoje automobile. Više ljudi na jednom mjestu, više zajedničkih površina koje svi diramo, odnosno veća mogućnost širenja virusa.
Što je alternativa?
Pa, vjetroelektrane i solarne farme rade same od sebe, odnosno, pokreću se prirodnim izvorima energije, te ne trebaju konstantnu ljudsku prisutnost za upravljanje i funkcioniranje. Nadzor se vrši na daljinu putem elektroničkih sučelja te taj posao operateri mogu obavljati kod kuće jednako lako kao što to može biti iz operativnih centara. Vektori prijenosa su radikalno manji.
Proizvedena električna energija putuje kroz prijenosne i distribucijske mreže. Nikakve ljudske ruke ne trebaju okretati mlaznice ili bilo što fizičko kako bi se struja kretala od vjetrenjača i solarnih farmi do točke korištenja. Električna energija čini kretanje za nas, a da ljudi ne moraju podići prst ili dodirnuti zajedničku radnu površinu.
Čak i onaj zadnji korak prijenosa struje iz mreže u automobil je čišći i jednostavniji. Većina električnih automobila se puni pomoću privatnih punionica, u privatnim garažama te na parkiralištima. Samo je jedna osoba potrebna za aktiviranje punjenja i eventualno plaćanje. Najviše dvije ili tri osobe u dodiruju tu komponentu (automobil, punjač, karticu, mobitel) a ne svi u radijusu od 10-15 km koji odluče puniti rezervoare svojih automobila na benzinskoj postaji. To radikalno smanjuje mogućnosti za prijenos virusa.
Pored svega navedenog, električni automobil ne zahtjeva toliko pažnje u odnosu na uobičajene automobile. Nema posjeta trgovinama koje prodaju, servisiraju ili ugrađuju auto dijelove. Stotine su puta manje mogućnosti za prijenos bolesti u tom obnovljivom svijetu električnih vozila. Jasno je da su ljudi koji imaju električne automobile već danas manje ugroženi, odnosno imaju manju mogućnost, barem što se ovog dijela tiče, za prijenos virusa.
Budućnost je električna, stoga nije pogrešno zaključiti da je budućnost čista. A čista je energija, u svakom slučaju, pa i ovom gore navedenom, čista u svakom obliku te riječi.