Evo koje promjene donosi i kako Vam mi možemo pomoći
Biti dijelom EU ne znači samo mogućnost lakšeg i jednostavnijeg putovanja te mogućnost iskorištavanja Europskih fondova, ono prvenstveno znači prihvaćanje i usvajanje načina razmišljanja i ponašanja u skladu s vremenom u kojem živimo.
U prijašnjim člancima (https://epunjaci.hr/kako-eu-povecava-e-mobilnost-u-europi/) smo već pisali o direktivama EU kojima se pokušava doseći „zeleni standard“ i izravno poticanje e-mobilnosti. Svjesni smo vremena u kojem živimo i našeg izravnog utjecaja na klimu i okoliš. Shodno tome i naša država se, kao članica EU, pridružila direktivi po kojoj bi:
- najkasnije do 2050. ostvarili siguran i dekarboniziran energetski sustav
- do kraja ove godine 20% smanjili emisiju stakleničkih plinova u odnosu na 1990.
- energetsku učinkovitost povećali za 20%
U svrhu postizanja tih ciljeva Hrvatski sabor je 13.12.2019. donio Odluku o proglašenju zakona o izmjenama i dopunama zakona o gradnji (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_12_125_2489.html) koja donosi usklađivanje naših zakona s normama EU. Na taj način smo se obvezali da javne i sve ostale zgrade od 2020. moraju biti „gotovo nulte energetske učinkovitosti“.
Što se podrazumijeva pod zgradom „gotovo nulte energetske učinkovitosti“? To je zgrada koja ima vrlo visoka energetska svojstva, odnosno troši nisku količinu energije za grijanje, toplu vodu, rasvjetu, električne uređaje i druge potrebe kućanstva. Uz to, barem 30 posto utrošene energije u takvoj zgradi pokriva se iz obnovljivih izvora, uključujući energiju iz obnovljivih izvora koja se proizvodi na zgradi ili u njezinoj blizini.
Nama najzanimljivija promjena odnosi se na dio o promicanju elektromobilnosti i uspostavi infrastrukture za punjenje u zgradama.
Tako pod člankom 21.b između ostalog stoji da:
- „Za nove zgrade i zgrade koje se podvrgavaju značajnoj obnovi, a čija namjena ne uključuje stambenu, s više od deset parkirališnih mjesta, postavlja se barem jedno mjesto za punjenje te kanalska infrastruktura, to jest cijevi za električne kabele, za barem jedno od svakih pet parkirališnih mjesta, kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje električnih vozila kada se:
- parkiralište nalazi u zgradi i kada se u slučaju značajne obnove zgrade mjerama obnove obuhvaćeni parkiralište ili električna infrastruktura zgrade
- parkiralište nalazi neposredno uz zgradu i kada se u slučaju značajne obnove zgrade mjerama obnove obuhvaćeni parkiralište ili električna infrastruktura parkirališta
- Za sve zgrade čija namjena ne uključuje stambenu, s više od dvadeset parkirališnih mjesta, potrebno je postaviti najmanje jedno mjesto za punjenje.
- Ispunjenje zahtjeva iz stavaka 1. i 2. ovog članka dužan je osigurati investitor, odnosno vlasnik nekretnine.
U nastavku, pod člankom 21.c stoji:
- Za nove zgrade i zgrade koje se podvrgavaju značajnoj obnovi, s više od deset parkirališnih mjesta, kada je zgrada stambene namjene, odnosno druge namjene od kojih je jedna stambena, postavlja se kanalska infrastruktura, to jest cijevi za električne kabele, za svako parkirališno mjesto kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje električnih vozila kada se:
- parkiralište nalazi u zgradi i kada su u slučaju značajne obnove zgrade mjerama obnove obuhvaćeni parkiralište ili električna infrastruktura zgrade ili
- parkiralište nalazi neposredno uz zgradu i kada su u slučaju značajne obnove zgrade mjerama obnove obuhvaćeni parkiralište ili električna infrastruktura parkirališta.
- Ispunjenje zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka dužan je osigurati investitor, odnosno vlasnik nekretnine.
Europa nikad nije odlučnije krenula u rješavanje problema s emisijom štetnih plinova. Rješenja koja donosi ovaj zakon samo su dio slagalice. Mi iz E-punjači teama smo spremni dati svoj dio obola u cijeloj priči i na taj način, uz sve znanje, strast i iskustvo koje imamo, postati dio rješenja. Ako Vam zatreba savjet, pomoć, preporuka ili bilo što vezano uz punjenje električnih vozila, slobodno nas kontaktirajte.
*Za sve dodatne informacije oko izmjena i dopuna zakona stranicu: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_12_125_2489.html