Do sada je dobro poznato da električna vozila zahtijevaju mnogo manje održavanja nego njihovi ICE parnjaci, ali nažalost, to ne znači da ne zahtijevaju održavanje. Kako biste održali svoje električno vozilo u izvrsnoj formi, morat ćete slijediti preporučeni raspored održavanja. Jedan dio redovitog održavanja je mijenjanje tekućina koje se koriste kako bi auto radio glatko. Na neki način, održavanje tekućina u električnom automobilu slično je održavanju tekućine u automobilu na plin. Glavna razlika je u tome što – na sreću – nema promjena ulja!
O kojim tekućinama se trebate brinuti? Električna vozila zahtijevaju tekućinu za pranje vjetrobrana, tekućinu za kočnice, rashladnu tekućinu i tekućinu za prijenos.
Tekućina za prijenos ili mjenjač
Budući da električna vozila nemaju prijenose poput motora s unutarnjim izgaranjem, pogonski sklop zahtijeva manje održavanja. EV mjenjači imaju samo dva stupnja prijenosa: naprijed i nazad. Tehnički, ovo je još uvijek mjenjač, u smislu da pomiču automobil u jednom ili drugom smjeru, ali vam ne treba više stupnjeva prijenosa različitih veličina za ubrzanje. Zapravo, često ćete vidjeti električne automobile navedene kao “jednobrzinski”.
Elektromotor je puno jednostavniji stroj od motora s unutarnjim izgaranjem!
Električno vozilo pokreću električni motori koji se mogu vrtjeti do 20.000 okretaja u minuti. Kada se električni motor okreće, on izravno komunicira s prijenosom kako bi okretao kotače i pokretao automobil. Stoga EV prijenosi imaju manje pokretnih dijelova i manje ih je potrebno podmazivati i održavati. Neki proizvođači električnih vozila čak nemaju ni preporučene intervale za promjenu tekućine za prijenos. Na primjer, korisnički priručnik Teslinog modela 3 ne navodi tekućinu za prijenos u planiranom održavanju. Nissan Leaf navodi pregled tekućine mjenjača u intervalima do 193.000 km – što je puno kilometara za jednog vlasnika. Ako kupujete rabljeno električno vozilo s velikom kilometražom, ovo bi moglo biti nešto što želite provjeriti.
Novija električna vozila kao što su Hyundai i Kia preporučuju promjenu tekućine u mjenjaču svakih 128.000 km. Provjerite preporuke proizvođača za odgovarajuću vrstu tekućine za prijenos. Iako općenito ne postoji posebna tekućina za EV mjenjače, svaki proizvođač ima svoje specifikacije i neupotreba navedenog maziva može poništiti jamstvo, baš kao i za svako vozilo na plin.
Rashladna tekućina
Rashladna tekućina akumulatora nedvojbeno je najvažnija tekućina u električnom vozilu. Sustav hlađenja akumulatora EV ne samo da čuva dugovječnost baterije sprječavajući da dođe do štetnih temperatura, već pomaže automobilu da optimizira performanse baterije u danu. Baterije proizvode električnu energiju iz kemijskih reakcija koje se događaju između različitih materijala baterije. Brzina kemijskih reakcija mijenja se ovisno o temperaturi. I unutarnja temperatura, koja može porasti ako koristite bateriju, i temperatura okoline mogu utjecati na brzinu ovih reakcija. Baterija je najučinkovitija u temperaturnom rasponu od 20 do 30 stupnjeva Celzijusa.
Temperatura akumulatora također se mora regulirati tijekom punjenja, a ne samo dok vozilo radi. Brže punjenje (i veće struje i naponi) generiraju više topline, a rashladna tekućina baterije pomaže nadoknaditi potencijalnu štetu koju to može prouzročiti.
Iako bi se činilo da bi važnost rashladnog sredstva zahtijevala čestu promjenu, to nije nužno slučaj. Rashladna tekućina u EV-u ne stupa u interakciju sa zrakom i drugim dijelovima automobila na isti način kao antifriz u ICE-u. U većini sustava rashladna tekućina izolirana je u metalnim cijevima koje teku preko baterijskih modula kako bi se regulirala njihova temperatura.
Paket baterija s tekućinom za hlađenje
Budući da su ove cijevi zabrtvljene, kemikalije u rashladnoj tekućini se ne raspadaju niti postaju manje učinkovite tijekom vremena. Rasporedi održavanja značajno se razlikuju od različitih proizvođača. Tesla tvrdi da se rashladna tekućina nikada ne mora mijenjati. Mercedes-Benz navodi da rashladnu tekućinu treba provjeriti i eventualno zamijeniti u intervalima od 199.000 km. Hyundai i Kia pokazuju preporučeno vrijeme održavanja od 128.000 km.
Opet, uvijek provjerite specifikacije vašeg proizvođača ako razmišljate sami o promjeni rashladne tekućine. Baterije općenito imaju duga jamstva preko 160.000 km, ali korištenje rashladne tekućine koja nije navedena riskira poništenje jamstva.
Tekućina za kočnice
Tekućina za kočnice je još jedna od važnih tekućina u EV-u. Većina električnih vozila koristi takozvano regenerativno kočenje, koje im pomaže da recikliraju izgubljenu energiju. Zbog ove značajke, regenerativne kočnice obično imaju mnogo dulji životni vijek. To, međutim, ne znači da biste trebali zanemariti redovito održavanje kočionih pločica i tekućine. Razinu kočione tekućine treba pratiti i po potrebi dolijevati. Ako primijetite sljedeće, možda je vrijeme da promijenite kočionu tekućinu:
- Kočnice su spužvaste ili mekane
- Za zaustavljanje je potrebno više vremena
- Uključuje se svjetlo kočnice na kontrolnoj ploči
Tesla preporučuje provjeru tekućine svake dvije godine, ali većina vozača navodi da je ne treba mijenjati tako često. Opet, provjerite specifikacije proizvođača ako nadopunjujete ili mijenjate sami.
Ulje za servo volan
Automobili su prešli dug put od upravljanja zupčastom letvom. Većina EV, kao i ICE automobila sada dolazi sa sustavom električnog servo upravljanja za razliku od hidrauličkog sustava. Električni sustav nije kompliciran, a zapravo je toliko jednostavan da eliminira potrebu za remenjem, remenicama, cijevima i tekućinom. Budući da se upravljačkim sustavom upravlja elektronički, nema tekućine koju treba mijenjati ili provjeravati niti pokretnih dijelova koje treba zamijeniti.
Tekućina za brisače
Ako vam se vjetrobransko staklo zaprlja i pritisnete mali gumb za ispuštanje tekućine za brisače, a ništa ne izađe: ne brinite. Nema razlike u tekućini za brisače koja se koristi za EV. Vaša lokalna trgovina autodijelova imat će savršeno prihvatljivu tekućinu za pranje koju možete sami pokupiti i zamijeniti.
Što više znate o električnim automobilima, to će vam se više sviđati. Automobili postoje već više od 100 godina i ova nova tehnologija donosi brz napredak. Sustavi koji pokreću električna vozila eliminiraju potrebu za pokretnim dijelovima i tekućinama za njihov rad. Benzin, motorna ulja i hidraulične tekućine postaju prošlost. Međutim, čak i uz ova poboljšanja, električna vozila još uvijek ne zahtijevaju održavanje. Provjerite svoj priručnik i slijedite preporučeni raspored održavanja za promjenu tekućina i osigurat ćete da vaš automobil radi besprijekorno dugi niz godina.