Težnja za prelaskom na potpuno električni cestovni prijevoz već desetljećima pokreće istraživanja i inovacije u Europi. Konačno, posljednjih deset godina pokazuje da će se ta ambicija uskoro ostvariti. Potaknuta izumom litijeve baterije sredinom 2000-ih, akumulatorska električna vozila napravila su goleme skokove naprijed, a potrošači i tržište jednako su ih prihvatili.
Više od 3 milijuna električnih vozila bilo je na europskim cestama početkom 2022. godine, uz podršku kapilarne mreže infrastruktura za punjenje od 370.000+ točaka za punjenje. Ove brojke će samo rasti: udio u prodaji električnih vozila porastao je gotovo četiri puta između 2019. i 2021. godine. Nove privatne punionice u domovima i uredima postavljaju se svaki dan. Sve bolje tehnologije punjenja čine javno punjenje besprijekornim iskustvom od nekoliko minuta.
Električna revolucija ne događa se zbog puke sreće, već zbog kombinacije tehnoloških inovacija i velike potrebe za dekarbonizacijom transporta. Klimatske promjene su stvarnost koja može dovesti do katastrofalnih promjena u našim gospodarstvima i društvima, ono je opasnost za zdravlje i bogatstvo svih nas.
Postavili svoju viziju za nadolazeća desetljeća s jasnim prekretničkim ciljevima za Europsku uniju: 100% novih vozila s nultom emisijom do 2030., potpuno dekarbonizirani europski cestovni promet do 2050. i stvaranje Europe svjetski vodećom u elektromobilnosti.
Put ka ostvarenju ovih ciljeva mora započeti što je prije moguće, 2022. godina je temeljna godina kada moramo osigurati da Europska unija ostane na pravom putu i poduzima ispravne radnje.
Treba reći da je Europska unija kroz novi zakonodavni paket Fit for 55 već napravila nekoliko odgovarajućih koraka, ali potrebno je više.
Inicijativa Komisije za reviziju EU-ovih standarda CO2 za automobile i kombije postavlja datum za postupno ukidanje motora s unutarnjim izgaranjem (ICE) do 2035. godine.
Međutim, vjerujemo da ga treba pomaknuti do 2030., istovremeno osiguravajući glatku putanju prijelaza dovodeći srednji cilj za 2030. do 2027. godine. Također tvrdimo da revizija treba ukloniti postojeće rupe kao što su relaksacije za onečišćujuće hibride i neučinkovite teže automobile.
Godina postupnog ukidanja motora s unutarnjim izgaranjem samo je jedan od prioriteta kojima se zakonodavni paket mora baviti. Jedan od najvažnijih pomaka bio je pomak zakona koji se tiče infrastrukture za naplatu s Direktive – AFID – na europsku uredbu – AFIR. Ova nova Uredba o infrastrukturi za alternativna goriva postavit će obvezujuće ciljeve za uvođenje infrastrukture za naplatu na razini države članice.
Prijelazna rješenja za fosilna goriva samo odgađaju proces. Što se tiče ostalih metoda, izravna elektrifikacija je najučinkovitija upotreba energije. Ne uključuje njegovu transformaciju iz jednog stanja u drugo, a bavi se drugim pitanjima osim dekarbonizacije, poput kvalitete zraka.
Nadalje, električni automobili su tehnološki zreli, a počela je i masovna primjena. To bi samo poremetilo tržišta i stvorilo nesigurnost kod potrošača i proizvođača da podrže tehnologije koje znatno zaostaju i u razvoju i u primjeni.
Moramo biti na oprezu kako bismo odgovorili na potrebe industrije i ne blokirali je neposvećenim pristupom. Proizvođači vozila zahtijevaju otporan i održiv lanac vrijednosti koji će zadovoljiti potražnju milijuna potrošača za električnim vozilima. Moraju biti sigurni u političku predanost utvrđivanju strategija, na primjer, kako bi osigurali stalnu opskrbu lako dostupnim materijalima iz održivog izvora.