Kako se energetska tranzicija ubrzava, a zemlje i potrošači nastoje dekarbonizirati, globalna potražnja za baterijama mogla bi eksponencijalno porasti i približiti se devet teravat-sati (TWh) godišnje do 2030., 15 puta više od razine viđene 2021. godine.
Istraživanje Rystad Energy pokazuje da, iako je globalna potražnja za baterijama u 2021. godini iznosila 580 gigavat-sati (GWh), što je dvostruko više od ukupnog broja u 2020., globalna ponuda i dalje je bila u stanju držati korak. Međutim, to će se promijeniti u nadolazećim godinama jer potražnja za baterijskim tehnologijama u putničkim vozilima i stacionarnom skladištu značajno raste, opterećujući opskrbni lanac.
Ova projekcija potražnje u skladu je sa scenarijem globalnog zatopljenja od 1,6 stupnjeva i promjenama potrebnim u energetskim sustavima. Također, nije ograničeno potencijalnim problemima s opskrbom. Što se komponenti tiče, litij-ionske baterije će dominirati tržištem ovog desetljeća, iako će se potražnja za natrij-ionskim baterijama materijalizirati do 2030. godine.
Putnička električna vozila (EV) bit će najznačajniji doprinos budućem rastu baterija, čineći oko 55% ukupne potražnje do kraja desetljeća. Očekuje se da će potražnja za ovim baterijama dosegnuti 4,9 TWh do 2030., što je više od 13 puta više od relativno malih ukupnih 373 GWh iz 2021. godine.
Stacionarna pohrana bit će sljedeći najznačajniji doprinositelj, s predviđenom potražnjom s više od 2,5 TWh u 2030., 29% ukupnog tržišta. Potreba za skladištenjem bi trebala porasti sa 139 GWh iz 2021. godine, zbog značajnije uloge koju će obnovljivi izvori energije igrati dok se svijet udaljava od fosilnih goriva. To će povećati potrebu za pohranjivanjem električne energije kada je izlazna snaga iz obnovljivih izvora visoka do razdoblja kada proizvodnja pada, kao što je vrijeme kada su brzine vjetra niske, što se dogodilo u Europi prošle godine. Prenamijenjene baterije za električna vozila izvediva su opcija za stacionarno skladištenje, ali će tek početi igrati značajnu ulogu od 2040. godine nadalje s dovoljno istrošenih EV baterija koje će biti dostupne tek tada.
Laka do srednje teška gospodarska vozila uglavnom će biti elektrificirana u budućnosti, doprinoseći oko 1 TWh potražnje do 2030. godine. Elektrificirano zrakoplovstvo i brodarstvo također će imati potrebe za baterijama, ali ukupna potražnja iz ovih sektora neće značajno utjecati na globalnu sliku.
“Rast potražnje za baterijama je neizbježan kako se energetska tranzicija ubrzava, ali globalna opskrba će pasti bez značajnih ulaganja ili poboljšanja tehnologije baterija u bliskoj budućnosti. Na temelju najavljenih ciljeva, opskrba baterijama dosegnut će 5,5 TWh do 2030., zadovoljavajući samo oko 60% očekivane potražnje. Gigatvornice se brzo grade diljem svijeta, a izgledi za opskrbu će se vjerojatno promijeniti. Ipak, važnost ovih kontinuiranih ulaganja ne može se podcijeniti,” kaže Marius Foss, voditelj globalnih energetskih sustava u Rystad Energy.
Azija, točnije Kina, dominirat će regionalnom raspadom potražnje baterija do 2030. godine. Prema scenariju od 1,6 stupnjeva, azijska potražnja činit će 41% globalnog tržišta baterija, dosegnuvši 3,6 TWh. Kako bi zadovoljila domaću i međunarodnu potražnju, Kina cilja 50% globalne proizvodnje ćelija do 2030., ubrzano ambicioznim planovima širenja domaćih proizvođača kao što su CATL, Gotion High-Tech i SVOLT. Velika potražnja na domaćem tržištu i ugovori o otkupu s nekoliko vrhunskih proizvođača automobila na globalnoj razini pokreću strmo proširenje kapaciteta za proizvodnju ćelija koje se planira u regiji.
Europska i sjevernoamerička potražnja za baterijama također će se stalno povećavati do kraja desetljeća, dosežući 1,9 TWh odnosno 1,7 TWh. Tržišta Bliskog istoka i Južne Amerike također će se značajno povećati, ali se neće približiti trima najvećim regijama. Predviđa se da će se potražnja u Africi postupno povećavati tijekom sljedećih nekoliko godina, nakon čega će porasti za više od 350% s 50 GWh 2027. godine na 227 GWh samo tri godine kasnije.
Nekoliko regija ubrzava napore za razvoj domaćeg opskrbnog lanca kako bi se izbjeglo pretjerano oslanjanje na uvoz baterija iz Azije. Sjeverna Amerika je doživjela 10 velikih najava tvornica u 2021., od kojih je sedam dio zajedničkih pothvata između proizvođača ćelija i proizvođača automobila. Zajednička ulaganja činila su oko 77% novonajavljenih projekata u regiji prošle godine. U Europi se čini da je proširenje ponude baterija motivirano smanjenjem ovisnosti o Aziji kako bi se podržali planovi proizvođača automobila. Više od polovice planiranih projekata namijenjeno je lokalizaciji proizvodnih kapaciteta, a na europske proizvođače ćelija otpada oko trećine ukupnih proširenja kapaciteta najavljenih prošle godine.