Globalno tržište EV 2023
U 2023., globalno tržište električnih vozila (EV) doživjelo je ekspanziju, dosegnuvši 14,2 milijuna novih isporuka baterijskih električnih vozila (BEV) i hibridnih električnih vozila (PHEV), što je porast od 35% u odnosu na prethodnu godinu, ali sporiji od porast od 55% u 2022.
Od toga je 10 milijuna bilo BEV, dok je 4,2 milijuna uključivalo PHEV i Range Extender EV (EREV).
Kina je ostala najveće svjetsko tržište električnih vozila, s prodajom od dva milijuna samo u četvrtom tromjesečju 2023. Međutim, kineski rast BEV-a usporio je na 24%, što je oštar pad sa 172% u 2021. i 85% u 2022., uglavnom zbog gospodarskog usporavanja.
SAD i Kanada zabilježile su značajan rast BEV-a, s povećanjem od 46% na godišnjoj razini. Naime, SAD je premašio prag od 1 milijun prodanih BEV-a do kraja 2023. godine.
Ipak, nisu u svim regijama zabilježeni pozitivni trendovi. Njemačka, koja je na čelu europskog tržišta električnih vozila, svjedoči padu prodaje i tržišnog udjela, što se pripisuje velikim rezovima u poticajima za električna vozila, u suprotnosti sa stalnim porastom u drugim područjima tijekom godine.
Izvan ovih glavnih tržišta, prodaja električnih vozila u drugim regijama skočila je za 81%, počevši od manje baze.
Prodaja električnih vozila u Europi 2023
2023. bila je dobra godina za automobilsku industriju u Europi, a Europska udruga proizvođača automobila (ACEA) izvijestila je da je prodaja automobila u Europskoj uniji porasla za gotovo 14%, dosegnuvši više od 10,5 milijuna novih registracija. Bio je to najveći broj registracija novih automobila u Europi od prije pandemije.
U 2023. električni modeli na baterije (BEV) postali su treća najpopularnija vrsta automobila za kupce, prestigavši po prvi put dizelske automobile. Prodaja BEV-a porasla je za 37%, zauzimajući 14,6% tržišnog udjela (porast u odnosu na 12,1% u 2022.) s više od 1,5 milijuna prodanih jedinica tijekom godine. Očekuje se da će do 2025. godine prodaja BEV-a nadmašiti prodaju ICE vozila u Europi.
U međuvremenu, plug-in hibridna električna vozila (PHEV) imala su 7,7% tržišnog udjela (pad s 9,4% u 2022.).
Omjer prodaje BEV-a i PHEV-a pokazuje kako se tržište električnih vozila mijenja. BEV vozila činila su 67% ukupne prodaje EV (BEV + PHEV), dok su PHEV vozila činila 33%, što pokazuje pad popularnosti plug-in hibrida. Ova je promjena uočljivija u odnosu na prethodne godine; PHEV-ovi su činili 46% plug-in tržišta 2021., koji je pao na 39% 2022., a potom na 33% 2023.
Kumulativne zalihe električnih vozila u EU odražavaju ovaj rast, s BEV-ima koji su dosegli ukupno 4,7 milijuna jedinica, a PHEV-ima s 3,4 milijuna jedinica.
Unatoč ukupnoj pozitivnoj putanji, prosinac 2023. predstavljao je značajne izazove, posebno u Njemačkoj, najvećem europskom tržištu automobila. Dogodio se dramatičan pad prodaje električnih vozila, vođen naglim smanjenjem registracija novih električnih vozila, što je označilo prvi pad prodaje novih električnih vozila u EU od početka 2020. Naglo smanjenje subvencija za električna vozila u Njemačkoj, samo dva tjedna prije kraja godine , dovela je do gotovog zastoja u prodaji dok su potrošači i trgovci navigirali novim krajolikom.
Kao posljedica toga, u prosincu je zabilježen povijesni pad na europskom tržištu putničkih električnih automobila, zabilježivši samo 294.200 registracija u usporedbi s 413.500 u istom mjesecu prethodne godine. Ovaj pad od 29% na godišnjoj razini predstavlja najteži pad zabilježen u više od desetljeća, utječući na prodaju i plugin hibridnih i baterijskih električnih vozila.
Ipak, 2023. godina završila je s većom prodajom od prethodne godine. Kako bi prevladali pad u prosincu, mnogi su proizvođači automobila snizili cijene i ponudili druge poticaje, što je pomoglo da prodaja ponovno počne rasti do siječnja.
Najprodavaniji električni automobili u Europi 2023
Tesla je ostavila značajan dojam na europskom tržištu električnih vozila u 2023., s modelom Y koji je vodeći kao najprodavaniji automobil. Ne samo da je nadmašio prodaju električnih vozila, već je također prestigao sve kategorije automobila i postao najprodavaniji automobil u Europi, s registracijama koje su premašile 250.000 jedinica, na temelju podataka Clean Technice. Ovo označava prvi put da je električni model, posebno onaj neeuropske marke, predvodio europsku prodaju automobila.
Tesla Model 3 postao je drugo najpopularnije električno vozilo u Europi, s prodajom od približno 101.000 jedinica. Tesla je dominirao raznim europskim tržištima 2023. jer je tvrtka očito glavni pokretač stalnog povećanja tržišnog udjela električnih vozila na kontinentu. Značajna sniženja cijena koja je Tesla uvela početkom 2023. odigrala su ključnu ulogu u povećanju prodaje oba modela, zadržavši njihov zamah u tekućoj godini. Tesla je dominirao raznim europskim tržištima 2023. jer je tvrtka očito glavni pokretač stalnog povećanja tržišnog udjela električnih vozila na kontinentu.
Volkswagenov ID.4 zaostaje kao treći najprodavaniji električni model, s više od 83.000 prodanih jedinica, dok su Škodin Enyaq i Volvo XC40 (koji kombinira prodaju BEV i PHEV) također bili među najboljim izborima, sa 78.739 odnosno 73.650 prodanih jedinica. Slijedeći, MG 4 imao je više od 72.000 prodanih jedinica, a Audi Q4 je bio blizu s prodajom od blizu 70.000 jedinica.
U međuvremenu, Ford Kuga je postao najprodavaniji PHEV u Europi prošle godine, postigavši prodaju od preko 52.000 jedinica, dok je Volvo XC40 PHEV na drugom mjestu s više od 28.000 prodanih jedinica.
Što se tiče tržišnog udjela brendova, Teslina dominacija je dodatno naglašena. Proizvođač automobila je preuzeo 17,6% tržišta, zasjenivši Volkswagenov udio od 9,9%. BMW je na trećem mjestu sa 6,4%, a slijede ga Mercedez-Benz, Audi i MG, svaki s 5% tržišnog udjela.
Koje zemlje u Europi imaju najviše električnih automobila?
Njemačka, Francuska i Ujedinjeno Kraljevstvo dosljedno su rangirana kao prva tri EV tržišta u Europi.
Njemačka prednjači u skupini, unatoč tome što je vlada okončala svoj program subvencioniranja električnih automobila u prosincu 2023. Ovaj prekid doveo je do gubitka do 3000 eura državnih poticaja po vozilu i značajnog pada prodaje električnih vozila od 47,6% u odnosu na prethodni prosinac. Usprkos tome, usvajanje BEV-a u Njemačkoj nastavilo je rasti, s porastom od 12% u odnosu na 2022. i BEV-ovima koji su osvojili 18,3% tržišnog udjela—iako je PHEV zabilježio pad s 13,6% na 6,2% tržišnog udjela. U 2023. Njemačka je registrirala više od 520.000 BEV-ova i 173.000 PHEV-ova, čime je ukupan broj vozila na njemačkim cestama iznosio 1,4 milijuna BEV-a i 1 milijun PHEV-a.
U Francuskoj je prodaja BEV-a skočila za 46%, a prodaja PHEV-a za 28% u 2023., uz rast ukupnog tržišta električnih vozila za 39%. Podaci o registraciji za 2023. ukazuju na gotovo 700.000 novih BEV i 170.000 novih PHEV. Sve u svemu, Francuska ima drugu najveću flotu električnih vozila u Europi, s milijun BEV-ova i 570.000 PHEV-a.
UK drži treće mjesto, blizu milijun BEV-ova i približno 560.000 PHEV-ova. Ujedinjeno Kraljevstvo je provelo novi Mandat za vozila s nultom emisijom (ZEV) počevši od 2024., koji od proizvođača automobila zahtijeva da prodaju određeni postotak vozila s nultom emisijom, počevši od 22% novih registracija u 2024. i povećavajući se godišnje na 80% do 2030. i 100% do 2035. UK je 2023. zabilježio porast od 17,8% u odnosu na prethodnu godinu u registracijama BEV-a, ukupno preko 314 000 jedinica, dok su PHEV-i proširili svoj tržišni udio sa 6,3% u 2022. na 7,4% u 2023., s više od 142.000 novih registracija.
I onda, naravno, tu je Norveška, zemlja poznata po uspješnom prodoru električnih automobila.
U 2023. zemlja je zabilježila smanjenje svog ukupnog tržišta osobnih automobila od 27,2% u odnosu na prethodnu godinu. Od 126.953 nova registrirana osobna automobila, 103.946 su bili BEV, a 10.169 plug-in hibridi (PHEV), što BEV čini 82% svih registracija automobila u Norveškoj — što je najveća stopa u svijetu. Unatoč padu, segment BEV-a zabilježio je nešto manji pad od 24,4%, a prodaja PHEV-a pala je za 25%, odražavajući značajan pad na norveškom automobilskom tržištu.
Norveška je četvrta među zemljama s najviše električnih automobila u Europi sa 103 000 registracija za BEV i 10 000 za PHEV u 2023. Akumulirana zaliha BEV u Norveškoj je 710 000 i 190 000 za PHEV.
Prvih 6 zemalja s najvećim tržišnim udjelom za registracije čisto električnih automobila u 2023. u Europi su Norveška (81,8%), Island (57,9), Švedska (38,3%), Danska (36,2%), Finska (33,9%) i Nizozemska (30,52%), a slijede Austrija (19,9), Belgija (19,6%), Njemačka (18,2) i UK (16,5%).
Dostupnost javne stanice za punjenje
U Europi se većina punjenja električnih vozila događa kod kuće ili na radnom mjestu, što predstavlja 70% aktivnosti punjenja. Ta mjesta općenito nude nižu izlaznu snagu i zahtijevaju više vremena za punjenje, što ih čini najisplativijom opcijom za vlasnike električnih vozila. To predstavlja izazov u prilagodbi 46% stanovnika EU-a koji žive u stanovima, stoga postoji potreba za dostupnom javnom infrastrukturom za punjenje.
Rast europskog javnog sektora punjenja električnih vozila, iako brži od mnogih regija, doživio je usporavanje. Instalacija AC punjača u Europi porasla je za 46% u 2022., što je pad u odnosu na 76% prethodne godine, i dodatno usporila na 37% rasta u 2023. DC punjači također su zabilježili visoke stope rasta, od 90% u 2022. i 84% u 2023.
Do kraja 2023. Europska unija se mogla pohvaliti s više od 630 000 javnih punionica prema Europskom opservatoriju za alternativna goriva (EAFO), pri čemu su DC punjači činili 13%, a AC punjači 87%. Ovo je značajno povećanje u odnosu na 7% udjela DC punjača na kraju 2021.
Mreža punjenja visoke snage (HPC) ključna je za olakšavanje usvajanja električnih vozila diljem Europe. Prema Uredbi o infrastrukturi alternativnih goriva (AFIR), ultrabrze punionice kategorizirane su prema njihovim razinama snage: Razina 1 nudi 150 kW do manje od 350 kW, dok Razina 2 nudi 350 kW ili više, što omogućuje najbrže vrijeme punjenja.
HPC stanice čine 7% svih javnih punionica u EU27. Ovaj postotak raste na 8% kada se uključi šira europska regija. Norveška vodi u omjeru HPC-a s 25%, a slijede je Finska i Estonija s 16%, Njemačka s 13% i Austrija s 11%. Latvija, Hrvatska, Island, Švedska i Bugarska također imaju značajan udio, a 10% njihovih javnih punionica su ultrabrze punionice.
U prvom tromjesečju 2023. Uredba o infrastrukturi alternativnih goriva (AFIR) prošla je reviziju, uspostavljajući smjernice za opseg dostupnosti punjenja električnih vozila (EV) u cijeloj Europi. Ovo regulatorno ažuriranje pokazuje jasnu predanost unaprjeđenju razvoja javne infrastrukture za punjenje diljem kontinenta.
Ilustracije radi, do 2025. godine države članice Europske unije dužne su osigurati prisutnost stanice za brzo punjenje unutar maksimalne udaljenosti od 60 kilometara u svakom smjeru duž glavnih europskih ruta. Ova direktiva naglašava važnost poboljšanja dostupnosti objekata za brzo punjenje za električna vozila na ključnim putnim rutama.
Koje zemlje u Europi imaju najveću mrežu za punjenje električnih vozila?
Nizozemska, Njemačka i Francuska su prve tri zemlje s najvećim prodorom javnih punjača (i sporih i brzih punjača zajedno) s Nizozemskom na 144 453 punjača, Njemačkom na 120 625 i Francuskoj na 119 255 do kraja 2003. godine. Zapravo, te tri zemlje čine više od 60% svih javnih punionica dostupnih u EU. Ujedinjeno Kraljevstvo je na četvrtom mjestu sa 72.923 jedinica, a slijedi je Belgija s 44.363 javnih punionica za istu godinu.
Stopa instalacija u EU-u doživjela je blago usporavanje 2023. u usporedbi s prethodnom godinom, a brojke rasta pale su s 49 % 2022. na 41 % 2023. Unatoč ovom općem usporavanju, nekoliko je zemalja izvršilo značajna ulaganja u širenje svojih električnih vozila (EV) infrastruktura za punjenje. Belgija je, na primjer, zabilježila impresivan porast od 175% u svojim stanicama za punjenje istosmjernom strujom (DC). Finska mreža za punjenje proširila se za 103%, s izmjeničnom strujom (AC) za punjenje za 88%, a za DC za 171%. Danska je izvijestila o ukupnom rastu od 112% u svojoj mreži punjača, s AC i DC punjačima koji su porasli za 110%, odnosno 136%. Slično tome, Švedska je zabilježila rast od 52% u svojoj infrastrukturi za punjenje, s povećanjem od 48% u AC punjačima i 93% porastu u DC punjačima.
*Preuzeto: https://statzon.com/