Uz sve širu mrežu brzih/ultrabrzih DC punionica poznati „range anxiety“ polagano može završiti tamo gdje mu je i mjesto – u povijesti. Pored razgranatosti mjesta za punjenje, naravno da i sama brzina punjenja utječe na to. S brzim punjačem (DC) istosmjerna struja ide izravno u bateriju vašeg automobila. Stanica za punjenje ili wallbox koju koristite kod kuće radi na izmjeničnoj (AC) struji. U ovom slučaju, ugrađeni punjač u automobilu još uvijek treba pretvoriti izmjeničnu u istosmjernu. S wallbox punionicom punjenje, zavisno o modelu automobila, može potrajati i cijelu noć. Kod DC punionica je taj proces naravno puno kraći. Ali čak i kod njih, brzina punjenja ovisi o mnogo faktora.
Mi Vam donosimo najučestalije:
Faktor 1: Kapacitet baterije
Vrijeme punjenja električnog automobila ovisi o kapacitetu baterije. Logično, u bateriju većeg kapaciteta „stane“ više struje i potrebno je i više vremena da se taj proces obavi. Zato zajedno s rastom kapaciteta baterija raste i jačina samih punionica.
Faktor 2: Snaga brzog punjenja
Još jedan čimbenik koji utječe na to koliko dugo traje punjenje je snaga punjenja vašeg električnog automobila. Neki modeli troše električnu energiju brže od drugih – pa se o tome raspitajte prije kupnje novog automobila. Kapacitet izražavamo u kilovatima (kW). Pojednostavljeno, ako npr vezite EV čija maksimalna snaga DC punjenja ne prelazi 50 kW, bez obzira na kako brzu punionicu ga spojili, brzina punjenja nikad neće biti iznad tih 50 kW.
Faktor 3: Snaga punionice
Novoj generaciji električnih vozila sa kapacitetom punjenja od 150 kW ili 250 kW trebaju posebno snažni brzi punjači. Starija generacija punionica uz autocestu ima kapacitet punjenja od 50 kW i stoga je općenito sporija od one koju električni automobil može izdržati. Srećom, sve se češće postavljaju punionice sa snagom od 175 kW ili više čime se, uz povećane kapacitete kod automobila, povećava brzina i smanjuje spomenuti „range anxiety“.
Faktor 4: Što je baterija vašeg automobila punija, to će se sporije puniti
Svaki električni automobil ima svoj postupak punjenja. Time se osigurava zaštita akumulatora tijekom postupka punjenja. U pravilu je kod brzog punjenja u početku brzina punjenja veća, ali povećanjem stupnja napunjenosti od 70-80%, brzina punjenja se rapidno smanjuje. Taj fenomen možemo usporediti s punjenjem čaše vode. U početku otvorimo slavinu do kraja. Zatim, kako bismo izbjegli prelijevanje, kako se čaša puni, smanjujemo protok vode u čašu. Proizvođači na taj način žele spriječiti prejako trošenje baterije i time naravno utjecati na dugotrajnost.
Čimbenik 5: Vanjska temperatura također utječe na brzinu punjenja
Kao posljednji faktor unosimo vanjsku temperaturu. Što je vani hladnije, brzina punjenja opada. Previsoke vanjske temperature također mogu utjecati na brzinu punjenja ali i na pregrijavanje same baterije. Međutim, tehnologija je jako napredovala i znanstvenici su shvatili da se temperatura baterije mora jako dobro i precizno kontrolirati kako se baterija ne bi oštećivala prilikom punjenja i pražnjenja. Stoga novi modeli vozila imaju ugrađeno vodeno hlađenje baterije i na taj način čuvaju bateriju da traje i desecima godina te time i povećavaju brzinu punjenja.
#budućnostjeelektrična