Zanimljivosti10 NAJČEŠĆIH MITOVA O ELEKTRIČNIM VOZILIMA

3 rujna, 2021by Ivona Prebanda
https://epunjaci.hr/wp-content/uploads/e-punjaci-10-najcescih-mitova-o-elektricnim-vozilima-featured.jpg

 

Za većinu potrošača električna vozila su i dalje automobili budućnosti. No, kako sve više proizvođača počinje proizvoditi isključivo električna vozila,filmska  budućnost je bliža nego što mislite.

Ipak, još uvijek postoje određeni mitovi o elektičnim vozilima koja su često puna zastarjelih i netočnih informacija o električnim vozilima. Donosimo kratki pregled 10 uobičajenih zabluda o električnim automobilima.

 

  1. ELEKTRIČNA VOZILA NEMAJU DOVOLJAN DOMET ZA PUTOVANJA

Vozači u prosjeku voze 40 kilometara dnevno. Čak i električna vozila najkraćeg dometa mogu prijeći više od dva puta tu udaljenost prije nego što je potrebno napuniti bateriju. Među pristupačnim električnim vozilima, Nissan Leaf može u prosjeku prijeći 150 km uz punjenje, dok Chevrolet Bolt EV povećava domet na 238 km, a potpuno električna verzija Hyundai Kona ima radni domet od 258 km. Ako imate dublje džepove, vrhunska verzija modela Tesla Model 3 ima domet od 310 km, dok njegov skuplji brat, model S, maksimalno dostiže 335 km uz nadoplatu. 

 

  1. ELEKTRIČNA VOZILA SU SPORA

Električna vozila su, zapravo, općenito brža od vozila na benzinski pogon. To je zato što elektromotor trenutno generira 100% raspoloživog okretnog momenta. Kad vozač EV -a pritisne papučicu gasa, prijelaz iz mirovanja u brzinu gotovo je trenutačan. 

 

  1. ELEKTRIČNA VOZILA SU PRESKUPA

Iako se očekuje da će troškovi baterije dramatično pasti u nadolazećim godinama, zasad je većina električnih vozila cjenovno jednaka vrhunskoj klasi. Hrvatska vlada svake godine otvara Javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila u kojem osigurava 40% sufinanciranja električnog vozila.

  1. ELEKTRIČNA VOZILA NISU SIGURNA 

Budući da su općenito vozila male zapremine, niti Nacionalna uprava za sigurnost prometa na cestama (NHTSA), niti Zavod za osiguranje sigurnosti na cestama ne testiraju sve EV-ove na njihovu ispravnost. Međutim,ona vozila koja se testiraju uglavnom dobivaju dobre ocjene. Na primjer, Chevrolet Bolt EV dobiva pet od pet zvjezdica za zaštitu putnika od NHTSA -e, kao i Tesla Model 3 i Model X.

Što se tiče zabrinutosti da će se baterije vozila zapaliti – možda čak i eksplodirati – u sudaru, čini se da su pomalo pretjerane. Nedavno istraživanje na tu temu koje je provela NHTSA zaključilo je da su učestalost i jačina požara i eksplozija iz sustava litij-ionskih baterija usporedivi ili možda nešto manji od onih za modele na benzinski ili dizelski pogon.

 

  1. NISU NIŠTA “ZELENIJI” OD AUTOMOBILA NA PLIN

Elektromotori pretvaraju 75% kemijske energije iz baterija u pogon kotača. Za usporedbu, motori s unutarnjim izgaranjem (ICE) pretvaraju samo 20% energije pohranjene u benzinu. Štoviše, električna vozila ne emitiraju izravne zagađivače iz ispušne cijevi. Neki tvrde da i dalje zagađuju atmosferu, barem neizravno, putem elektrana koje proizvode električnu energiju potrebnu za njihov rad.

EV -ovi u tom smislu najbolje prolaze kad se pune u dijelovima Kalifornije, New Yorka i sjeverozapadnog Pacifika, gdje su obnovljivi izvori energije rasprostranjeni, a manje u središnjim američkim državama poput Kolorada, Kansasa i Missourija zbog njihove veće zavisnosti o fosilnim gorivima za proizvodnju električne energije. Studija Unije zabrinutih znanstvenika zaključila je da su električna vozila općenito odgovorna za manje zagađenja od konvencionalnih vozila u svakoj regiji SAD -a.

 

  1. VOŽNJOM LEKETRIČNOG VOZILA SE NEĆE UŠTEDITI NOVAC OPERATIVNIH TROŠKOVA, ZASNOVANIMA NA DANAŠNJIM CIJENAMA GORIVA

Čak i ako je cijena galona goriva i dalje relativno pristupačna, održavanje električnog automobila još uvijek je jeftinije. Na primjer, Agencija za zaštitu okoliša (EPA) kaže da će Hyundai Ioniq Electric koštati vlasnika 500$ godišnje da pređe 15.000 km, na temelju prosječnih cijena električne energije. Procijenjeno je da je to 5000 dolara manje nego što će prosječni vlasnik vozila potrošiti na troškove goriva tijekom petogodišnjeg razdoblja.

 

  1. ELEKTRIČNE AUTOMOBILE JE SKUPO ODRŽAVATI I POPRAVLJATI

S druge strane, električna vozila koštaju manje nego vozila na motor sa ICE pogonom. Električni  motori ne zahtijevaju redovite izmjene ulja ili servisiranja, a ima i mnogo manje pokretnih dijelova koji eventualno otkažu i trebaju se zamijeniti. Električna vozila koriste jednostavan jednobrzinski mjenjač te se ne koriste stavke poput svjećica, ventila, spremnika goriva, prigušivača/ispušne cijevi, razdjelnika, startera, kvačila, pogonskih remena, crijeva i katalizatora.

 

  1. ELEKTRIČNA VOZILA NISU PRAKTIČNA BEZ POTPUNO USPOSTAVLJENE INFRASTRUKTURE JAVNIH STANICA ZA PUNJENJE

Većina električnih vozila puni se kod kuće ili na poslu. Samo u Europi se nalazi oko 500.000 javnih punionica dok ih je u Hrvatskoj više od 400. Iako je većina 220-voltnih punjača razine 2 kojima je potrebno oko četiri sata da napune bateriju EV-a, sve je veći broj javnih stanica razine 3, poznatih i kao brzo brzo punjenje, koja može napuniti čak 80% baterije za otprilike 30 minuta. Ako planirate putovanje, bitno je dobro isplanirati put.

 

  1. BATERIJE SU KRATKOG ŽIVOTNOG VIJEKA

Proizvođači baterija električnih vozila daju zasebna jamstva za svoje baterije u trajanju najmanje osam godina ili 100.000 km. Prema objavljenim izvješćima, modeli vozila Nissan Leaf koja su se koristila kao taksi vozila, zadržala su 75% kapaciteta baterije nakon 120.000 kilometara na cesti. Za vlasnika Tesle kaže se da će nakon 200.000 km imati 90% trajanja baterije svog automobila. Nakon pražnjenja, EV baterije, poput 99% baterija koje se nalaze u konvencionalnim automobilima, mogu se reciklirati. Na primjer, iskorištene ćelije s električnim pogonom mogu se koristiti za skladištenje energije sunca i vjetra ili se mogu razgraditi s vrijednijim elementima koji se ponovno koriste.

 

10. ELEKTRIČNA MREŽA NEĆE IZDRŽATI STOTINE TISUĆA ELEKTRIČNIH VOZILA NA CESTAMA

Prema izvješću koje je proveo Navigant Research, svaka zemlja može dodati milijune električnih automobila u postojeći elektroenergetski sustav bez potrebe za izgradnjom novih elektrana. Većina toga ima veze s činjenicom da se većina električnih vozila puni noću u vrijeme bez gužvi kada je potrošnja električne energije najmanja.